Přednášející: Mgr. Radka Valentová, Mgr. Václav Bartoloměj Lindauer
Cíle semináře
Teoreticky formulovat znaky bezpečné a efektivní komunikace, navrhnout scénář prevence konfliktů, naučit se lépe prosazovat svůj přiměřený požadavek, naučit se lépe argumentovat, naučit se bránit se manipulaci, konfliktním lidem, nepřenášet negativní emoce na druhé, naučit se jak asertivnímu jednání učit druhé
Teoreticky formulovat znaky bezpečné a efektivní komunikace, navrhnout scénář prevence konfliktů, naučit se lépe prosazovat svůj přiměřený požadavek, naučit se lépe argumentovat, naučit se bránit se manipulaci, konfliktním lidem, nepřenášet negativní emoce na druhé, naučit se jak asertivnímu jednání učit druhé
Co je to asertivita
- - metoda sebeprosazení aniž bych vyvolával konflikt
- - zásady bezpečné komunikace
- - životní postoj
Charakteristika asertivního člověka
- - vstřícný
- - zdvořilý
- - respektující
- - jedná na rovinu
- - poskytuje druhému dostatek času na rozhodnutí (sděluje požadavek včas)
- - stojí za svým názorem
- - usmívá se, udržuje oční kontakt
- - jedná s humorem
Obecné zásady asertivní komunikace
- 1. Učme se rozumět svým pocitům
- - Říkejme, co cítíme; nepotlačujme své emoce nebo se nám vrátí v horší podobě
- 2. Respektujme osobnost druhého (názory, pocity, životní styl)
- - nemanipulovat druhými
- - nemáme však skrývat pocity, které v nás jejich chování vyvolává
- - v pedagogické praxi vyjadřujeme negativní emoce opatrně. Spíše pracujme s pochvalou.
- 3. Vnímejte sebe i druhé reálně
- - Je třeba podporovat pozitivní sebevědomí, ale ne přemrštěnými ambicemi
- - nehodnotit druhého „Ty jsi takový/á“, spíš říci, „Toto, co děláš mě zraňuje“
(hodnotit činy, zákonitosti a následky, nikoli osobnost jako takovou)
- 4. Pokusme se poznat příčiny chování druhého
- - vyžaduje empatii, úsilí neodsuzovat (pozor na předsudky)
- 5. Naslouchejme druhému a vyslyšme ho
- - buďme pozornými posluchači
- - nedoplňujme věty
- - uznejme pravdivé jádro
- 6. Respektujme druhého
- - dávejme najevo zájem o názor druhého (nezesměšňovat)
- 7. Nesnažme se zvítězit za každou cenu
- - z hádek často zapomínáme obsah, ale formu si pamatujeme dlouho
- 8. Učme se nacházet kompromis
- - hledat to nejlepší pro obě strany (pro všechny přijatelné řešení)
- 9. Uvědomme si, co opravdu chceme
- - promysleme si náš cíl
- - požadavek jasně formulovat
- - nenechat se rozhodovat pod časovým presem
- - instinktivní reakce není většinou asertivní
Základní asertivní práva
- 1. Máme právo sami posuzovat své vlastní chování a city – a být za ně odpovědní
- 2. Máme právo nenabízet žádné omluvy a výmluvy ospravedlňující naše chování
- 3. Máme právo sami posoudit, nakolik jsme zodpovědní za řešení problémů druhých
- 4. Máme právo změnit svůj názor
- 5. Máme právo říci: „já tomu nerozumím“, „nevím“, „je mi to jedno“
- 6. Máme právo být nezávislí na dobré vůli ostatních
- 7. Máme právo dělat chyby a být za ně zodpovědní
- 8. Máme právo dělat nelogická rozhodnutí
Neasertivní pověry
- 1. Musíš být posuzován vnějšími autoritami a pravidly
- 2. Měl bys to, co děláš zdůvodnit a ospravedlnit
- 3. Musíš se přizpůsobit systému
- 4. Svůj názor bys neměl nikdy měnit
- 5. Měl bys předvídat všechny možné následky svého chování
- 6. Všichni tě musí mít rádi
- 7. Nesmíš dělat chyby
- 8. Všechna tvá rozhodnutí musí být logická
- 9. Musíš předvídat potřeby svých bližních
- 10. Musíš být stále lepší
Základní asertivní dovednosti
- 1. Technika volné informace - „Došla káva“ (neomlouvat se)
- 2. Sebeotevření - „Necítím se dnes úplně nejlépe“, „Cítím se přehlížený“
- 3. Účinná reakce na kritiku, agresi, manipulaci (v 95% úspěšná)
- a. Technika souhlasu s kritikou – „Vím o tom, mě se to stává“
- b. Technika negativního dotazování – „Co ještě ti vadí?“
- c. Selektivní ignorování – slyšíme jen to, co chceme
- d. Technika otevřených dveří – trumfování: „To jsi ještě neviděl mé spodní prádlo“
- 4. Přiměřené přijetí pochvaly – poděkování bez bagatelizování: „Prosím“, „Rádo se stalo“
- 5. Přiměřené prosazení požadavku
- a. Technika gramofonové desky – neustále opakovat
- b. Technika řízené střely – „Mě nezajímají problémy, za které nezodpovídám“
Základní scénář efektivního jednání („zpomalení“ konfliktní situace)
- a. Pojmenuj, co cítíš: „Jsem rozzlobený, dotčený apod.“
- b. Popiš své pocity: „Slyším, že mě pomlouváte“, „Vidím, že rušíte“, „Mám z něho strach“
- c. Zjisti, zda rozumíš, o co tu jde: „Rozumím tomu správně, že jste rozčilený, protože se ztratil kufr?“
- d. Formuluj svůj požadavek
- e. Uvědom si své hranice: „Ráda bych vám vyšla vstříc, ale mě to způsobí komplikace“
- f. Reaguj: 1) Situaci přijmu, 2) Situaci změním, 3) Odejdu (někdy je to legitimní – „A dost“)
Nástroje kontramanipulace
- - „To je Váš názor“
- - „Můžete to tak vidět“
- - „Já mám jiný názor“
- - „Nejsem jasnovidec“
- - „To vždycky neplatí“
- - „Každý máme svůj vkus“
- - „Nikdo není dokonalý“
- - „Nedělejte si se mnou starosti“
- - „Každá rada dobrá“
- - „Rozhodnu se sám“
- - „Já mám jiné zásady“
- - „Záleží na morálce“
- - „Myslel jsem si, že jste si toho všiml“ (reakce na kritiku)
- - „Člověk – to jako Vy?“
- - „Myslíte?“
- - „Mám dojem, že přiléváš oheň do ohně“
- - „Proč se mě na to ptáte?“
- - „Odkud to máte“
- - „Mohl byste to upřesnit?“
Asertivní odpovědi
- - Zastavení křičícího člověka: „Dost, hledáme kufr!“
- - „Tehdy ta situace vypadala jinak, tak jsem tak reagoval“
Jak se cítíme, když nejsou naše potřeby uspokojeny
- - bezbranně, dotčeně, nespokojeně, ochromeně, pokořeně, popuzeně, rozladěně, rozmrzele, rozpačitě (v rozpacích), rozrušeně, sklíčeně, vyděšeně, vylekaně
Jak se cítíme, když jsou naše potřeby uspokojeny
- - cítíme úlevu, bezpečně, jistě, osvobozeně, posilněný, povzbuzený, inspirovaný, spokojený, svobodně, uvolněně, užitečně, naplněně, vyrovnaně