Výpisky z knihy Williama Johnssona
Autor je vysloužilým
redaktorem církevního časopisu Review and Herald a diplomatem Generální
konference Církve adventistů s.d. v důchodu.
Kniha řeší
schizma v Církvi Adventistů s.d. vzniklé při zasedání Generální konference
v San Antoniu v roce 2015. Závažnost konfliktu autor přirovnává
k významu konference Církve adventistů v Minneapolis v roce
1888.
Podle
Johnsonna Církev adventistů sedmého dne nikdy ve svých dějinách nebyla tak
blízko rozštěpení, jako je nyní.
Johnsson
popisuje stav církve, kdy ve vedení vzrůstá byrokracie a autokracie a mnoho
laiků i vrcholných činovníků církve přijímá Bibli v mělkém a doslovném
výkladu.
„Problém
ordinace žen nebyl zdaleka tak rušivý jako celkový obraz církve, který jsem
zde spatřil. Namyšlenost. Exkluzivita. Sektářství. Zahleděnost na události
konce času. Touha být veden populárními osobami. Neúcta teologů. Neochota
vidět, že Bůh ve světě nekoná své dílo pouze naším prostřednictvím. Více než
Ježíš ovládají naše kormidlo úzkost a pýcha…“
Kam
směřují adventisté, pokud jde o interpretaci Bible? Ubírají se k povrchnímu
výkladu, nebo se rozhodnou pro vytříbenou hermeneutiku, která hledí na Ježíše a
u něj hledá poslední slovo?
1. Ordinace žen
Generální
konference v San Antoniu odhlasovala neordinovat za kazatelky ženy. Toto
rozhodnutí je však v kontrastu s postojem průkopníků církve
z roku 1881:
„Bylo
rozhodnuto, že ženy, které vlastní potřebné schopnosti, aby zastávaly toto postavení,
mohou být s naprostou korektností vysvěceny pro službu kazatele.“
Také
věroučný článek Církve adventistů s názvem Jednota Kristova těla říká: „V
Kristu jsme nové stvoření. Nesmí nás dělit rasové, kulturní, vzdělanostní a národnostní
rozdíly nebo rozdíly mezi urozenými a nízkými, bohatými a chudými, mezi mužem a
ženou.“
Rozhodnutí
jde i proti praxi v církvi, kdy počínaje 80. léty minulého století začaly
být ženy zaměstnávány jako „kazatelky v pastorační péči“.
Naopak dokument,
ve kterém se zrcadlí myšlení některých nejlepších intelektuálů naší církve, podporující
ordinaci žen, byl v San Antoniu v roce 2015 zameten pod koberec (nebyl
vůbec publikován).
Přitom šlo o
zprávu, kterou pro zasedání připravila zvláštní komise, ustavená pro
prozkoumání této otázky. Komise, sestavená na mezinárodní úrovni, se předem
několikrát sešla k dlouhým jednáním a došla k závěrům podporujícím
ordinaci žen.
Nejvýznamnější
osobnosti z výkonného výboru naléhavě žádaly, aby pro delegáty konference bylo
připraveno doporučení. Vedení to odmítlo.
Vedení
Generální konference se nezajímalo o názory, které jsou příčinou sporů, stejně
jako nehledalo sjednocující řešení. Předseda Generální konference se vůbec
nepokusil o to, aby světové divize a unie získaly prostor pro ordinaci žen.
Naopak před
hlasováním byly pozorovány prvky manipulace ve smyslu potlačování hlasu těch, kteří
s ordinací žen souhlasí. Na některé delegáty byl vyvíjen nátlak, aby hlasovali
proti.
Špatné nebylo
jenom to, že celosvětové shromáždění nedalo souhlas k ordinaci žen, ale je
nepochopitelné, že zasedání Generální konference zamítlo, aby jednotlivé
světové divize postupovaly tak, jak je to pro jejich poslání nejlepší.
Po roku 2015
nejméně tucet unií v této záležitosti vypovědělo Generální konferenci
poslušnost. Dnes je to už hnutí. V Severní Americe, konference odhlasovaly, že
ženám jsou otevřena všechna služební místa. A toto činí nejen v Americe nebo
Evropě, ale i v oblastech, ve kterých se často stavěli proti ordinaci žen.
Například v Jižní Africe a Papua Nové Guinei. Když byla otázka žen potlačena
církevním hlasováním, viděli to jako morální problém.
Problém je v
tom, že Generální konference se odvolává na směrnice, zatímco pro unie je
problém biblickou záležitostí a otázkou svědomí.
Pravděpodobnost,
že se církev rozštěpí v důsledku tvrdých zásahů proti uniím, které se nepodvolí
předpisům Generální konference, je zřejmě vyšší než pravděpodobnost, že bude
dosažena žádoucí jednota.
Mladí lidé
v církvi již vyrostly v prostředí, kde byl už na otázku ordinace ustálený náhled.
To, že jejich církev není schopna přijmout otázku ordinace žen, považují za
něco nespravedlivého. Místo toho, aby jejich církev ukazovala ve společnosti na
morální hodnoty, tak zaostává.
Mladí lidé vidí,
že funkcionáři dělají rozhodnutí, která nemají smysl, a odcházejí
z církve.
Vzkaz
Generální konferenci:
Rozhlédněte
se! Všude jsou ženy ve službě a Bůh jejich práci žehná.
Začalo
svítání a je nemožné je zastavit. Boží pravda je na pochodu.
Církev
adventistů sedmého dne má v této záležitosti jedinou biblickou cestu: dovolit,
aby každá světová divize rozhodla, co je nejlepší pro tu kterou oblast.
Protože ani
Bible, ani spisy Ellen Whiteové se k tématu ordinace žen explicitně nevyjadřují,
musí se církev přizpůsobit oběma postojům.
2. Adventistický exkluzivismus
„V naší
teologii ostatku vidím aroganci, když říkáme, že pouze nám jako církvi bylo
svěřeno poselství, zatímco ostatní církve jsou ovlivněny ďáblem, klamou a jsou
dokonce nebezpečné. Obáváme se číst něco, co nepochází od nás, a odmítáme
spolupráci s druhými církvemi. Vydáváme mnoho času a energie, abychom si
zachovali odstup a zůstali odlišní…“
Jak se
bude nadále církev adventistů představovat? Jako ta, která jediná má pravdu a
všechno ostatní je špatné? Bude odmítat kontakty a spolupráci s druhými?
Oficiální
postoj naší církve k druhým křesťanům je inkluzivní, nikoli exkluzivní (rok
1870): „Bylo rozhodnuto, že pro věc našeho blahoslaveného Spasitele chceme
pěstovat bratrské vztahy a udržovat přátelství se všemi, kteří se hlásí ke
Kristovu jménu.“
Přitom
ostatní protestantské církve nás respektují:
„Doporučujeme,
aby luteráni ve svých národních a regionálních společenstvích nepovažovali
Církev adventistů sedmého dne za sektu, ale za svobodnou církev a křesťanské
světové společenství.“ (Lutherans and Adventists in Conversation, 1994–1998)
Světová
evangelikální aliance - třebaže církev adventistů není členem, nás uznává jako
partnery a ve svých pravidelných tiskových zprávách nás zahrnují do počtu
evangelikálů, kterých je ve světě více než 600 milionů.
3. Čekání na Ježíše: konspirace a
perfekcionismus
„Neztrácejme síly s tím, co nám nepřísluší,
nespekulujme nad časy a dobou, které má Pán ve své moci. Svěřme se vedení
Ducha svatého a věnujme se současným povinnostem.“ (Ellen Whiteová)
Někteří z
nás se příliš zaměřili na události posledních dnů, na katastrofy, na pronásledování
a na „čas nepokojů“.
Nezdravé
a emocionálně vyhrocené očekávání druhého příchodu podpořil názor, že Pán už dávno mohl
přijít.
Mylná domněnka
mnohých adventistů: „až Boží lid bude mít takový charakter, jaký Pán požaduje,
pak Ježíš přijde“ je výsměchem Písmu. My nemůžeme Kristův příchod ovlivnit. Bude to on, kdo
dokončí práci, a ne my (Ř 9,28).
Tito lidé se
domnívají, že poslední generace musí žít absolutně bezhříšně, teprve tehdy může
přijít Kristus. Ale druhý příchod Krista neurčuje stav církve, ale stav
společnosti. Ježíš přijde, až už se nebude rodit nikdo, kdo by ho přijal: "Pán
neotálí splnit svá zaslíbení, jak si to někteří vykládají, nýbrž má s námi
trpělivost, protože si nepřeje, aby někdo zahynul, ale chce, aby všichni
dospěli k pokání." 2. Pt 3, 9.
Toto pojetí spadá
do hnutí perfekcionismu, ke kterému (bohužel) měla naše církev vždy blízko, viz
např. "Holiness movement" (hnutí svatosti) nebo "Holy Flesh
movement" (hnutí svatého těla). Teologicky nejde o nic nového, stejné
pojetí zastával už Pelagius ve 4. století.
Problém
tohoto chápání křesťanství (ať už na půdě adventismu nebo jinde) je v tom,
že ve svých vyznavačích působí traumatizující duchovní život, protože „jejich
víra neodpovídá skutečnosti“ (věří, že jsou bezhříšní, ale ve skutečnosti to
není pravda). V pozadí může být dobrá touha překonat hřích, nicméně
výsledkem je jeho naivní podcenění (bagatelizování/zúžení projevů hříchu pouze
na vybrané aspekty života). Ačkoli se tedy teologie bezhříšnosti jeví jako
správná cesta, ve skutečnosti jde o nepochopení Písma a z něho plynoucí
dysfunkční duchovnost.
4. Organizace církve
Církev adventistů
nelze dále uchovat v organizačních podmínkách, ve kterých se pohybovala
po více než jedno a půl století. Žijeme v době změn a církev se musí
změnit, než změny přepadnou ji.
Jako
hnutí se velmi nebezpečně posunujeme k hierarchismu, formalismu a
dogmatismu, které naši průkopníci radikálně odmítali.
Přišla
chvíle, kdy je nutné promyslet změny týkající se jak zasedání Generální
konference, tak struktury církve samotné. A jde o změnu důkladnou, od shora až
dolů.
Zasedání Generální
konference: Současný
styl a okázalé uspořádání se vší pompézností už vůbec neslouží záměrům, pro
které se v minulosti konference konaly. Zasedání Generální konference má
být pracovní setkání! Ovšem, jak chcete vést pracovní jednání s 2 000
lidmi „kolem jednoho stolu“? To je nemožné!
Je načase uvažovat o reformě ve všech
strukturách církve. Potřebujeme organizaci,
která je jednoduchá a dobrá. Organizaci, která je zeštíhlená a pružná. Organizaci,
která je zaměřená více na misii než na byrokracii, více na místní sbory než na
vedení.
Organizace v hlavním
sídle Generální konference v Silver Spring (Maryland, USA) během let
příliš zbytněla. Je zde třeba zredukovat pracovní síly a těžiště práce
přesunout do světových polí.
Severoamerická
divize navrhuje provést strukturální reorganizaci a omezit počet
administrativních jednotek (unií a sdružení).
Stojíme
před velkými změnami. Budou to změny, které sami navrhneme, nebo nás překvapí
jako neplánované? Zaskočí nás a přivedou do stresu, nebo budou mít vedoucí
činitelé moudrost a odvahu jednat dříve, než bude pozdě?)
5. Interpretace Písma: výkladový fundamentalismu
Zasedání Generální
konference v roce 2015 upozornilo na dva směry v pohledu interpretace Písma,
které se po řadu let v církvi rozvíjely. Jedná se o dva velké a
protichůdné tábory: „literárně gramatickou metodu“ (oficiální metoda církve) a „literárně-fundamentalistickou
metodu“ (víra v doslovnou / verbální interpretaci) výkladu Písma.
Je velkým
zklamáním, že mezi adventisty při hlasování o ordinaci žen v pohledu na 1Tm 3,2
získal doslovný překlad takovou převahu. A ještě více znepokojuje skutečnost,
že prosákl až na pozice „vedoucích“ teologů, kteří se postavili proti
ordinaci žen.
V
hermeneutice jsme zřetelně rozděleni. Většina našich členů včetně některých
vedoucích pracovníků na Generální konferenci, zastává povrchní přístup k
výkladu Bible.
Je také
mnoho těch, kteří stavějí spisy Ellen Whiteové na úroveň Písma, nebo dokonce
jimi Písmo vykládají, místo aby zkoumali Písmo samotné.
PŘÍLOHY:
Celá kniha v PDF:
https://drive.google.com/file/d/1WulMUeoMp_8y2dsbokrss67ThKSF0-rc/view?usp=sharing
PŘÍLOHY:
Celá kniha v PDF:
https://drive.google.com/file/d/1WulMUeoMp_8y2dsbokrss67ThKSF0-rc/view?usp=sharing