ÚVOD (Jako adventisté máme podobné poselství jako Jan Křtitel)
TEXT: L 3, 1-9 „Čiňte pokání...“ (šokovat!)
Tvrdá slova, že? Nic takového by dnešní křesťané lidem říkat neměli. To je přece příliš zákonické poselství! „Chybí v tom láska a Bůh je přece láska... a o tom především bychom s lidmi měli mluvit...“. „To platilo pouze pro židy farizeje a v období před příchodem Pána Ježíše.“ Také občas slýcháte podobné věty? Jistě, v mnohém mají pravdu. Pán Bůh je láska. Ale víte, co se říká o lásce? ..Že bez pravdy je slepá. Když vystoupí Pán Ježíš, navazuje na Jana a hlásá to samé (Mt 4, 17: Od té chvíle začal Ježíš kázat: "Čiňte pokání, neboť se přiblížilo království nebeské.") Jinde zase Ježíš říká farizeům: (Mt 23, 33: „Hadi, plemeno zmijí, jak uniknete pekelnému trestu?“). Možná to zní tvrdě, ale v určitých chvílích je to třeba.
Ježíš navazuje na činnost a poselství Jana Křtitele... a my máme podle Písma žít a kázat to samé, co učil Ježíš (Mt 28, 20).
Navíc my adventisté už svým názvem vyznáváme, že máme podobné poselství jako Jan Křtitel. Vznikly jsme jako prorocké hnutí, jehož posláním je, jak věříme, zvěstovat světu trojandělské poselství (Zj 14, 6-11), jehož hlavním důrazem je blížící se boží soud a druhý příchod Pána Ježíše Krista. To je, jak to já vnímám, základní identita adventního hnutí. Pokud je to tak, a já tomu věřím, pak to ale znamená, že bychom měli žít podobně jako žil Jan Křtitel.
V ČEM BYLO POSELSTVÍ JANA KŘTITELE ZVLÁŠTNÍ? ČÍM SE ODLIŠOVAL?
- 1) Odlišoval se obsahem poselství
(L 3, 18: „A ještě mnohým jiným způsobem napomínal lid a kázal radostnou zvěst.“)
- a) Poselství o soudu - přiblížilo se BK; silné hlavně u Matouše („sekera už je na kořeni stromu“ , přiblížil se soud, brzy přijde soud)
- b) Poselství o pokání - výzva k vyznávání hříchů, ke změně myšlení (příslušnost k Izraeli (v našem případě k církvi) lidi nezachrání. Vyžaduje to úzké spojení s Bohem a poslušnost jeho radám. Náš nevyznaný hřích může být překážkou. Je třeba jednat a vyzývat lidi k pokání
U Mk 1, 15 Ježíš říká: "Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží. Čiňte pokání a věřte evangeliu.". Jinde učedníci: „čiňte pokání a obraťte se, aby byly smazány vaše hříchy“ (Sk 3, 19:)
- c) Poselství o JK jako o Beránku Božím – Viz. Janovo „to je ten Beránek Boží, který snímá hříchy světa“. Jan poukazuje na neblahý důsledek, který hřích na svět přinesl. Existuje však řešení --> Ježíš, tento Beránek, je cesta záchrany.
- 2) Dále se Jan Křtitel odlišoval stylem života
- a) Lišil se v oblečení - chodil ve velbloudí kůži. Přemýšleli jste někdy o tom proč?
- Aby zdůraznil něco z toho, co chtěl lidem říci. EGW píše: „V době Jana Křtitele byla velká touha po bohatství a přepychu.“ Jan Křtitel chtěl lidi vyburcovat, upozornit je na jiné hodnoty. Svým prostým oděvem odsuzoval tehdejší výstřelky v odívání.
- b) Lišil se životosprávou, tím jak žil, co jedl a pil. Z Lk 1,15 se dozvídáme, že Jan byl Nazorejec. To znamená, že například nepil víno. Četli jsme také, že Jan „jedl kobylky a lesní med“. Už jste někdy jedli kobylky? Já ano (-: Chtěl jsem vědět, jaké to je. Když jsem uvěřil, říkal jsem si, že to bude asi zdravé, když je jedl Jan, který byl v tak úzkém spojení s Bohem (-: Nikomu z vás je nedoporučuji, skutečně není příliš o co stát (-: Navíc i tito malí tvorečkové mají právo na život, ne? (-: Když jsem tuto pasáž zkoumal v komentáři br. Žaluda, dočetl jsem se tam zajímavou věc, a totiž, že existuje i jiný výklad slova „kobylky“ a to výraz "akrodrya", což údajně znamená jakýsi druh ovoce anebo také plod rostliny "Ceratonia Siliqua" neboli svatojánského chleba známý též pod názvem Carob. Dokonce též velmi raná křesťanská tradice pod slovem kobylky nechápe pouze hmyz, nýbrž také divoké hrušky a další ovoce případně chlebové placky. Také i EGW se přiklání k zastáncům Janova vegetariánského jídelníčku, když říká, že „Jan Křtitel byl vegetariánem.“ A tak vedle skromnosti a neokázalosti v odívání bychom také jako adventisté měli dbát na výběr jídla a střídmost ve stravování, což je, jak jistě známo, vedle ostatních bodů Newstartu základem naší zdravotní reformy.
ZÁVĚR (VÝZVA)
2Pt 3, 10-12: „Den Páně přijde jako přichází zloděj. Tehdy nebesa s rachotem zaniknou, vesmír se žárem roztaví a země se všemi lidskými činy bude postavena před soud. Když tedy se toto vše rozplyne, jak svatě a zbožně musíte žít vy, kteří dychtivě očekáváte příchod Božího dne!
Den Páně je blízko a my jako adventisté jsme posláni o tom říkat lidem. To je, jak jsme si řekli, základní identita adventního hnutí. Jan Křtitel ukazoval na Krista a jako prostředník je přiváděl k setkání s Kristem. Jan Křtitel měl zvláštní životní styl. Žil tak, aby se líbil především Bohu. Chceme i my?
BOŽÍ POSELSTVÍ NENÍ MOŽNÉ ZMĚNIT A NENÍ ANI MOŽNÉ SE MU VYHNOUT.
CO SE MÁ TEDY ZMĚNIT?
PANE POMOŽ, ABYCH TO BYL JÁ.
AMEN.