Dotazníkový výzkum - co členové církve očekávají od duchovních?

1. TÉMA

Akční výzkum osobnostních a pastoračních předpokladů očekávaných od duchovních členy Církve adventistů s.d. v České a Slovenské republice.
2. CÍL

a. Získat poznatky týkající se očekávání členů CASD ohledně osobnostně – spirituálních vlastností a pastoračně – teologických dovedností u jejich duchovních (kazatelů)

b. Získat stejné poznatky od studentů teologické a pastorační činnosti na Teologickém semináři CASD v Sázavě

c. Porovnat získané výsledky s anketním průzkumem publikovaným v časopise Christian Today provedeným v roce 1994 mezi členy evangelikálních církví v USA.
3. PŘEDPOKLÁDANÉ VYUŽITÍ PRÁCE

Poskytnout Teologickému semináři CASD statistickou reflexi členů církve o očekávání osobnostně – spirituálních vlastností a teologicko – pastoračních dovedností od duchovních ke vhodnému výběru vzdělávacích nástrojů při výchově budoucích kazatelů.
4. CHARAKTER

Akční, deskriptivní, jednorázový.
5. REŠERŠE

Na téma analýzy priorit týkající se osobnostních a pastoračních předpokladů očekávaných u duchovních členy církve byly již v minulosti konány empirické studie, např. Timothy C. Morgan publikoval výsledky svého anketního průzkumu v časopisu Christian Today (str. 75, 1994). Jeho dotazník sestával ze 6 základních dovedností a 2 vlastností běžně očekávaných od kazatelů církve, přičemž zkoumaný soubor byl rozdělen do 3 kategorií dle hodnotitelů na: laiky, kazatele a učitele na teologickém semináři. Výsledky provedené studie shrnuje následující tabulka:


6. HYPOTÉZY

Ad a) Vzhledem ke spíše racionalistickému zaměření CASD s tradičně silným důrazem na apologeticky laděnou teologii a současný silný vliv vzorů řízení ze světských modelů managementu, případně současná nižší duchovnost členů v českých a slovenských sborech (subjektivní názor autora), lze podle mě u laických členů církve očekávat spíše převahu kladení priorit na teologicko – pastorační dovednosti u duchovního, než na jeho osobnostně – spirituální předpoklady.

Ad b) Lze předpokládat, že priority studentů teologie, kteří jsou svojí motivací ke službě hlouběji vtaženi do organizačních potřeb a požadavků vedení církve, budou velmi blízké výsledkům zjištěným u respondentů z řad kazatelů v průzkumu provedeném v USA.
7. OPERACIONALIZACE KLÍČOVÝCH POJMŮ

Osobnostní a pastorační předpoklady křesťanských kazatelů – Vlastnosti církevních vůdců by měly odpovídat kritériím stanoveným samotným Písmem svatým. Existují tři základní biblické charakteristiky kazatele (presbytera), které jsou shrnuty v následujícím postulátu: „Křesťanský vůdce je povolaný Bohem, aby vedl lidi prostřednictvím charakteru podobného Kristu, a to pomocí funkčních kompetencí umožňujících fungování efektivního leadershipu (řízení) sboru/církve.“ Pokud jediný z těchto předpokladů chybí, vzniká nežádoucí stav.
8. INDIKÁTORY

Ve výzkumu byly použity stejné vlastnosti (2) a dovednosti (6) jako v anketním průzkumu provedeném v roce 1994 Timothy C. Morganem a to z důvodů jejich výstižnosti co se týče základních požadavků kladených církví na kazatele. Lze je rozdělit do následujících dvou kategorií:
• Osobnostně – spirituální vlastnosti: kazatel má odrážet Kristův charakter (laskavost, obětavost, trpělivost, zdrženlivost a další morální atributy) a Kristovu duchovnost (život z víry, posvěcení, ochota nechat se vést Božím Duchem, poslušnost Božích přikázání apod.) a to svým chováním, řečí i myšlením.
• Pastoračně – teologické dovednosti: kazatel má být způsobilý k plnění svého poslání dovednostmi jakými jsou především: vůdcovské schopnosti, schopnost komunikovat, navazovat vztahy, a znalostmi věd, zejména znalostmi (poznáním) v oblasti psychologie a teologie.
9. TECHNIKA – NÁSTROJ A ZPŮSOB PODÁNÍ

Byl použit anonymní dotazník, který obsahuje jedinou otázku. Odpovědí na tuto otázku bylo kvalitativní zhodnocení 8 uvedených vlastností a dovedností vybraných metodou nuceného výběru a jejich seřazení do číselné škály od 1 do 8 dle subjektivní preference priorit respondenta. Vyplnění dotazníku trvalo 1-5 minut.
10. VZOREK

Vybraný vzorek zahrnuje 2 skupiny hodnotitelů: laičtí členové Českého sdružení CASD (24 respondentů) a čeští a slovenští studenti teologického a pastoračního zaměření na Teologickém semináři CASD v Sázavě (30 respondentů). Dotazovaných respondentů bylo v obou kategoriích celkem 54, z toho 5 neporozumnělo zadání a bylo proto vyřazeno ze zpracování dat.
11. VYHODNOCENÍ A VÝSLEDKY VÝZKUMU

Výsledky akčního výzkumu ukázaly, že kategorie osobnostně – spirituální vlastnosti se u obou skupin umístily na prvním a druhém místě a to shodně v následujícím pořadí: 

1) Spiritalita a 2) Charakter.

Schopnosti kazatelů v kategorii pastoračně – teologické dovednosti hodnotili jednotlivé skupiny dle míry důležitosti takto:

Laici: 1) schopnost komunikovat, 2) teologické poznání, 3) schopnost navazovat vztahy, 4) poradenská činnost a 5) vůdcovské schopnosti

Studenti teologie: 1) schopnost navazovat vztahy, 2) teologické poznání (umístilo se na stejném 4. místě jako u laiků), 3) schopnost komunikovat, 4) vůdcovské schopnosti a 5) poradenská činnost
12. ZÁVĚR

Hodnocení priorit v osobnostně – spirituálních a teologicko – pastoračních předpokladech duchovních jsou u českých a slovenských studentů teologické a pastorační činnosti zásadně odlišné od priorit zjištěných mezi kazateli v roce 1994 v USA.

V hodnocení důležitosti předpokladů u duchovních se mezi laiky v Českém sdružení Církve Adventistů s.d. objevilo překvapivě vysoké hodnocení charakterově – spirituálních vlastností oproti hypoteticky očekávaným teologicko – pastoračním dovednostem.

Lze tedy závěrem konstatovat, že se ani jedna ze dvou na počátku stanovených hypotéz nepotvrdila, což ve smyslu spirituálního zdraví česko – slovenské unie církve hodnotím velmi kladně.
13. DODATEK (INTERPRETACE VÝSLEDKŮ K PŘÍPRAVĚ BUDOUCÍCH KAZATELŮ)

Co se týče interpretace výzkumu pro reflexi výchovy budoucích kazatelů na Teologickém semináři CASD, z výsledků výzkumu jasně vyplývá, že s ohledem na poptávku, jak u studentů teologie a pastorace, tak u laických věřících, nejpotřebnější nástroje výchovy jsou ty, které rozvíjí duchovnost a charakter. Proto důrazně doporučuji zakomponovat do výuky na semináři TS CASD jednak chybějící předmět spiritualita a dálepravidelné setkávání studentů (alespoň u 1. a 2. ročníků) ve skupinách po 6 až 8 k diskusím a modlitbám týkajících se charakteru, duchovního života, vizí, obdarování a zodpovědnosti.

Pro lepší rozvoj charakteru také navrhuji zavést (třeba i v těchto malých skupinách) četbu Písma svatého, případně vybraných děl Ellen Gould Whiteové (např. Mysl a charakter) a pravidelné setkávání žáků se studentským pastorem (preceptorem školy) k reflexi a supervizi růstu v oblasti charakteru a dosažených teologicko – pastoračních dovedností.

(Tyto a další metody rozvoje spirituality a charakteru jsou úspěšně používány například na Baptistickém teologickém semináři v Dallasu a více popsány v časopisu Christianity Today na adrese http://www.christianitytoday.com/ct/1994/october24/4tc074.html )

íloha 1: Tabulka s výsledky provedeného akčního výzkumu