Buňkové sbory - utopie či Boží ideál?


Musím přiznat, že jsem byl silně na pochybách, když jsem o malých skupinkách v církvi slyšel poprvé. Chápal jsem je jako novou módu navrženou pro osamělé lidi, kteří potřebují přátele nebo nějakou terapii. Později jsem si však uvědomil, že můj problém (jako i u ostatních věřících) s přijetím malých učednických skupinek souvisí se způsobem jejich propagace. Lidé je vnímali jako další rozšíření programu sboru nebo církve. Stejně tak lze špatně pochopit i hnutí domácích (buňkových) sborů. Tady ale nejde o nějakou instituci „holistických buňkových skupinek“, nýbrž o hledání naší základní křesťanské hodnoty, o to úžasné „milujte se navzájem“ nebo „pomáhejte jeden druhému“. Jedná se o typ společenství, který vytvořil Ježíš se svými učedníky. Jde o vytvoření pospolitosti – pravého společenství. Apoštol Pavel úmyslně zakládal křesťanská společenství, která se scházela v domácnostech. Přijmout dobrou zprávu evangelia pro něj znamenalo přijmout duchovní rodinu a společenství. Společenství, to nebyl nějaký specifický program církve. Byl to hlavní důvod, proč ona duchovní rodina vlastně vznikla. 

Přijmout a uvést do praxe výše uvedený princip by však vyžadovalo, abychom radikálně a hluboce promysleli, a dokonce změnili organizační strukturu západní církve. Abychom to pochopili, podívejme se na způsob, jak John Wesley formoval raný metodismus, z něhož se poté na dlouho stalo největší protestantské hnutí na světě (pietismus). Ustanovil tři strukturální úrovně: místní sbor, dvanáctičlenné skupiny (třídy) a týmy (počet členů byl menší – tým vykonával specifickou konkrétní potřebu, např. duchovní službu ve vězení atd.). Asi 20 % metodistů bylo zapojeno do týmů, ale všichni metodisté byli součástí malých skupin. Klíčem k Wesleyho organizaci byla malá skupina, tj. střední úroveň. Jednotlivci mohli být členy sboru, připojit se ke společenství a účastnit se Večeře Páně, jen pokud byli pravidelnými účastníky malé skupiny.

Pro většinu sborů dnes je nejdůležitější úrovní či základní organizací „sbor“. Pokud existují malé skupiny, jsou chápány jen jako menší části tohoto sboru a fungují jako Wesleyho „týmy“, tedy skupiny s úkolem, který je „navíc“. Proč se ale nezabývat myšlenkou buňkových sborů, ve kterých malé skupinky tvoří základní DNA duchovního společenství? Vím, že je to zásah do celého systému církve, ale potenciál této vize je obrovský!

Pokud jde o zapojení členů do služby, statistiky hovoří jasně (uvádím sbory, které alespoň v nějaké míře realizují potřebu skupinek scházejících se v týdnu):

1) Sbor založený na programech + malé skupinky - běžný sbor, který je navíc doplněný o malé skupiny (to je asi nejčastější typ sborů v Severní Americe). Do služby se aktivně zapojuje kolem 50% členů. 

2) Meta sbor - sbor otevřený změnám, v němž většina lidí se široce zapojuje do setkávání v malých zájmových skupinách. Do služby se aktivně zapojuje asi 90% členů. 

3) Buňkový sbor - skupiny „s komplexní náplní“ jsou v samém centru služby sboru a samy vlastně fungují jako malé sbory. Nejsou to nezávislé sborové jednotky, ale každá z nich je součástí jednotného systému několika dalších buněk, které se jednou týdně setkávají k bohoslužbě (a střídají se v jejím vedení). Potenciál zapojitelnosti členů je až 100%. 

Pokud by vás zajímaly zkušenosti s tímto typem společenství z našeho prostředí, přikládám odkaz na přednášky adventistického kazatele z Manchesteru, který buňkový sbor založil a úspěšně ho vede. Měl jsem možnost se s ním osobně setkat, a vřele záznam z jeho semináře doporučuji. 


Není to ale ojedinělý případ na půdě naší církve. Od roku 2010 je na divizi specializovaný konzultant pro buňkové sbory (v rámci Open Home Ministries), který na toto téma pořádá vzdělávací semináře. 


PŘÍLOHY:

1) Evangelizační přednášky versus vztahová evangelizace
http://matej4212.blogspot.com/2017/04/evangelizacni-prednasky-versus-vztahova.html

2) Přirozený růst církve
http://matej4212.blogspot.com/2017/04/prirozeny-rust-cirkve.html

3) Mistrův plán zvěstování evangelia
http://matej4212.blogspot.cz/2017/04/mistruv-plan-zvestovani-evangelia.html